Livros, Capítulos e Dossiês

 

GURGEL, I.; HARTZ, T. Historiography of Physics. In: Transversal: International Journal on the Historiography of Science, vol.8, 2020.

TAVARES, H. Transnacionalismo Científico no Século XX: Cientistas, Instrumentos e Ideias. In: Em Contexto: Arquivos de Epistemologia Histórica e Estudos de Ciências, n.7, 2020.

WATANABE, G.; GURGEL, I. Ciência, Educação e Sociedade. In: Linhas Críticas, vol.25, 2019.

NORONHA, A.; BAGDONAS, A.; GURGEL, I. Is the Electron Real? Who Discovered the Expanding Universe? Debating Nonconsensus Topics of Nature of Science in Science Classrooms. In: Maria Elice Brzezinski Prestes; Cibelle Celestino Silva. (Org.). Teaching Science with Context: Historical, Philosophical, and Sociological Approaches. 1ed.Cham: Springer, 2018, v. , p. 99-112.

ROCHA, M.; GURGEL, I. Interwoven Thoughts: Rethinking the Current Picture of Physics Knowledge. In: Maurício Pietrocola; Ivã Gurgel. (Org.). Crossing the Border of Traditional Science Curriculum: Innovative Teaching and Learning in Science Basic Education. 1ed. New York: Sense Publishers, 2017, p. 235-256.

GURGEL, I.; PIETROCOLA, M.; CARDOSO, D. The Role of Narrative Thinking in Learning Scientific Concepts. In: Maurício Pietrocola; Ivã Gurgel. (Org.). Crossing the Border of Traditional Science Curriculum: Innovative Teaching and Learning in Science Basic Education. 1ed. New York: Sense Publishers, 2017, p. 215-234.

BAGDONAS, A.; NORONHA, A.; MACHADO, V.; VELASQUEZ, F.; GURGEL, I. A Game Designed to Discuss Controversies about the Nature of Science: Debates regarding science funding based on studies of the history of cosmology in the first half of the 20th century. In: Maurício Pietrocola; Ivã Gurgel. (Org.). Crossing the Border of Traditional Science Curriculum: Innovative Teaching and Learning in Science Basic Education. 1ed. New York: Sense Publishers, 2017, p. 173-188.

GURGEL, I. O Processo Criativo de Ampère na Elaboração da Eletrodinâmica. In: Breno Arsioli Moura, Thaís Cyrino de Mello Forato. (Org.). Histórias das Ciências, Epistemologia, Gênero e Arte. 1ed. Santo André: Editora UFABC, 2017, p. 71-92. Link para PDF.

GURGEL, I.; PIETROCOLA, M. O Papel do Pensamento Narrativo na Elaboração da Ciência: Uma Proposta a Partir da Obra de Galileu Galilei. In: Sonia Castellar; Idméa Semeghini-Siqueira. (Org.). Da Educação Infantil ao Ensino Fundamental. 1ed. São Paulo: CENGAGE Learning, 2016, p. 149-171.

GURGEL, I.; WATANABE, G. A Elaboração de Narrativas em Aulas de Física: A Aprendizagem em Ciências como Manifestação Cultural. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2017.

Desenvolvido por IFUSP